Sivut

tiistai 1. marraskuuta 2011

valtuuston kokous 31.10.2011

Valtuuston kokous alkoi kello 18 ja päättyi 21:30. Bloggaan tähän muutaman pääkohdan tästä kohtuullisen pitkästä kokouksestamme.

Syy-yhteys pitkään kokoukseen löytyy Rantakylän osayleiskaavoituskeskustelussa, joka päätyi kahteenkin äänestykseen. Merkillinen asioiden tietämättömyys oli taustalla, koskapa kaava mahdollistaa alueelle tulevat tontit ja reitit. Näillä suuntaa-antavilla reittivalinnoilla ei tehdä mitään pakkolunastus toimenpiteitä, eikä tonteille tule tietenkään osayleiskaavalla kiinteistöveromaksuja. Toki taustalla on tietenkin yksityisomisteisten maaomaisuuden koskemattomuus kysymys. Mutta tontin omistajat tekevät omat ratkaisunsa asiassa ja ketään ei pakoteta mihinkään toimenpiteisiin.

Kaupunginhallituksen ehdotus meni läpi 22 - 10. Toinen äänestys oli Haapaniemestä jatkuva polku, jossa äänestys meni 20 - 12. Kokoomuksella oli kova tahto poistaa rantareitti kaavasta ja tämä olisi sitten katkaissut kaavaprosessin. Tällöin koko kaavoitus olisi pitänyt alkaa alusta. Itse jääväsin itseni koko pykälässä, koskapa lähisukulaiseni asuu Rantakylässä. Tarkemmin kaavasta tästä: Rantakylän osayleiskaavoitus.

Listalla oli paljon asioita, kuten osavuosikatsaus. Tässä yhteydessä todettiin eri hallintokuntien menevän pääosin suunnitellusti  kohti loppuvuotta. Siitä voisi ottaa esille Y-S Soten aiheuttamisperiaatteen mukaisen maksun tämän vuoden alkupuolikkaalta, joka näyttäisi 0,6 milj. euroa arvioitua enemmän. Pientä kompensaatiota tähän tuo 0,5 miljoonan verotulojen myönteinen kehitys. KYS- menot ovat olleet erikoissairaanhoidon osalta ennusteiden mukaiset. Sote asioista on syytä tehdä yleisimminkin tarkempaa tutkailua, josta voisi blogata vähän myöhemmin lisää. Varsinkin tiedonkulku ja päätöksenteon avoimmuus mietityttää.

Käsittelimme myös strategiapäivitystä. Muutoksia ei tähän juurikaan tehty, koskapa päälinjat vedettiin jo yhteisessä strategiaseminaarissamme. Strategia aihioon voi tutustua täältä Kiuruveden strategia. Tästä voi ottaa useita näkökulmia keskusteluun ja varmaan nyt kuntarakenneuudistus on kaikkien huulilla. Tässä vaiheessa meidän strategiassamme seisoo: "itsenäinen, yhteistyötä tekevä..". Tämä on asia johon on palattava viimeistään siinä vaiheessa, kun kaupunkimme antaa kannanoton valtionvarainministeriölle ensi vuoden puolella. Olisiko syytä alkaa miettimään missä vaiheessa tehtäisiin neuvoa antavaa kuntalaisäänestys asiassa?

vakituisen kiinteistöveron määrittäminen:
 Loppupuolella kokousta oli vielä meidän ryhmämme esitys vakituisen asuinkiinteistön verotuksen pudottaminen 0,55% --> 0,40%. Perustelumme oli, että tämä vaikuttaa esimerkiksi Kiurunkulman kiinteistöyhtiön tarpeeseen korottaa vuokria. Usein nämä pienetkin vuokrankorotukset vaikuttavat juuri pienituloisiin, työttömiin ja yksinhuoltajiin.  Ympäristökuntien vakituisten asuinkiinteistöjen verotus on alhaisempi kuin Kiuruveden. Esimerkiksi Pyhäjärven valtuusto alensi samana päivänä vakituisen asuinkiinteistöjen verotusta 0,55% --> 0,45%. No koetimme parhaamme perustella, mutta äänestyksen ryhmämme hävisi 26-9, jossa huomataan ettei solidaarisuutta juurikaan löytynyt muilta puolueilta vähäväkisten puolustamiseksi ei edes perussuomalaisilta.