Kunnat ja niiden hallintorakenteet perustuvat
voimakkaaseen kunnalliseen itsehallintoon. Tälle itsehallinnolle on keskeisintä
se, että paikallishallinto on kuntalaisten omaa hallintoa eikä ylhäältä
annettua. Tähän liittyy vahva demokraattinen valta ja vastuu esimerkiksi
palveluiden järjestämisestä sekä verotusoikeudesta.
Ihmiset ovat kylissä ja
kunnissa osallistuneet, toimineet ja vaikuttaneet haluamallaan tavalla
yhteisönsä toimintaan. Myös ideat ovat lähteneet ihmisten toiveista ja
tarpeista heidän omissa lähiyhteisöissään ja siten toiminta on ihmisten
näköistä ja kokoista. Paikallisuus on yksi suomalaisen kansalaisyhteiskunnan
kulmakiviä ja siitä ponnistaa myös vahva lähidemokratian henki. Tällaisesta
paikallisuudesta ei ole syytä luopua, vaan sitä pitää vahvistaa.
Meillä kuntalaisilla pitää olla mahdollisuus aitoon
kuulemiseen ja päätöksentekoon vaikuttamiseen lähipalveluittemme
järjestämisessä. Esimerkiksi terveyspalveluiden, peruskoulun, päivähoidon
joukkoliikenteen ja muiden lähipalveluiden tulee tukea kuntalaisten arkea ja
asiointia.
On myös huomioitava, että peruspalveluiden perusta
pitää olla julkisessa palvelutuotannossa, jolloin päätöksenteko on
läpinäkyvämpää, kuin ulkoistetuissa yksityisissä liiketoiminnoissa, jossa vedotaan
liikesalaisuuteen.
Varsinkin osa sosiaali- ja terveyspalveluissa toimii nykyään ulkomaisten pääomasijoittajien suuryhtiöitä, jotka voivat kiertää Suomen verottajaa ottamalla lainaa veroparatiisilta rekisteröidyiltä emoyhtiöltä, vaikkei sitä tarvittaisikaan. Korko sovitaan sopivan suureksi ja Suomen yhtiö maksaa tätä lainaa sekä korkoja emoyhtiölleen. Tällöin tämä Suomen tytäryhtiön tulos voidaan painaa vaikka tappiolle ja tällä tempulla yhtiön ei tarvitse maksaa Suomeen yhtään yhteisöveroa.
Hankinnoissa onkin syytä huomioida paikallisten
toimijoiden tasa-arvoiseen mahdollisuuteen päästä kilpailemaan esim. tavara- ja
rakentamishankkeissa. Hyvänä esimerkkinä toimivat Kiuruvedellä lähiruokahankinnat,
josta on otettu oppia jo useammissa kunnissa.
Lähipalveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen pitää siis olla mahdollisuus vaikuttaa ja siten päätöksentekoa ei saa viedä kauas paikallistasosta. Tätä viestiä on viety myös hallituspuolueiden suuntaan, joka tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei pakkoliitoksia hyväksytä. Näin merkittävissä asioissa on syytä avata kunnon kansalaiskeskustelu, johon pitää tuoda avointa tietoa liitoksen vaikutuksista sekä järjestää kansalaisäänestys.
Pieni lisäys keskusteluun nousseesta ”hyvä veli/sisko
verkostosta”; Tällaiseen systeemiin voi olla vaara joutua, jos kunnalliseen
päätöksentekoon muodostuu pienen piirin päätöksentekoelin. Tällainen saattaa
johtaa oligarkiaan eli harvainvallan muodostumiseen, joka voi näivettää demokratian ja ihmisten luottamuksen tasapuoliseen kohteluun päätöksenteossa.Tällaista ei pidä päästää
syntymään. Meidän on tavoiteltava avointa demokratiaa, johon kaikilla on
mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua. Siksi toivon, että mahdollisimman moni,
joka vähänkin harkitsee ehdolle lähtöä, sen tekisi ja itse äänestysaikaan
käyttäisi myös äänioikeuttaan.
Lähipalveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen pitää siis olla mahdollisuus vaikuttaa ja siten päätöksentekoa ei saa viedä kauas paikallistasosta. Tätä viestiä on viety myös hallituspuolueiden suuntaan, joka tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, ettei pakkoliitoksia hyväksytä. Näin merkittävissä asioissa on syytä avata kunnon kansalaiskeskustelu, johon pitää tuoda avointa tietoa liitoksen vaikutuksista sekä järjestää kansalaisäänestys.