Sivut

perjantai 12. joulukuuta 2014

Talousarvio valtuusto 2014

Talousarvio valtuuston listalla oli paljon tärkeitä asioita, kuten arvata saattaa. Poimin niistä joitakin tähän blogitekstiini.

1. Toimitilamuutokset
Ensimmäisenä käytiin läpi varhaiskasvatuksen ja opetustoimen tilaratkaisut. Tässähän ajatuksena on, että tarpeettomista tiloista luovutaan ja toimijat järjestellään nykyisiin sekä säilytettäviin toimitiloihin. Tällä mallilla tehdään toki säästöjä ja olen puoltamassa ao toimitilamuutosta. Tässä tehtiin muutosta päätösehdotukseen eli annettiin enemmän joustonvaraa sivistysjohtajalle neuvotella miten Nivan koulussa tehdään siirtymää yläkoulun tiloihin. Tämä on järkevää, koska ei ole hyvä, että valtuusto linjaa liian tarkaksi mitkä luokka-asteet siirtyvät.

Mutta itse olen todella huolissani toimitilojen siirtovaiheessa siitä, että useiden vuosien korjausvelka saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia investointien tasolla. Huomautin vakavasti, että näihin toimitilasiirroksiin on sälytettävä tarpeeksi laaja-alaiset rakennuksien terveys/kuntokartoitukset käyttämällä esim. rakennusterveysasiantuntijoita. Meillä on haastetta riittämiin saada rakennukset terveellisiksi ja turvallisiksi.

2. Vuoden 2015 talousarvio ja vuosien 2016 - 2017 taloussuunnitelman hyväksyminen

Talousarvion laadinta on tehty todella tiukassa taloustilanteessa, jossa epävarmuustekijöitä on mukana paljon. Tiedetään, ettei verotulokertymä ja valtionosuudet ole kasvussa sekä investointi tarpeita on olemassa. Kaupungin eri hallintokunnat ovat tikistäneet talousarvionsa tiukaksi, että on päästy siihen, ettei synnytetä enää alijäämää. Tämä on tietenkin lähtökohtaisesti hyvä asia, mutta se on tarkoittanut jo tiettyjen palveluiden jäädyttämistä ja jopa osin alasajamista (mm uimarantojen ja leikkikenttien vähentämistä yms). Myös useita tarpeellisiakin investointeja on jouduttu lykkäämään.

Keskustelua herätti henkilöstöresurssit ja niiden kohdentaminen. Ei ole oikein sekään, että tarpeellisia henkilöstölisäyksiä ei oteta eläköitymisen seurauksena esimerkiksi kiinteistötoimelle, jossa juuri on tarpeen tehdä jatkuvaa ylläpito ja korjaustoimia. Samaan aikaan täytyy sitten lisätä ostopalvelua, joka on kalliimpaa, koska tarve on jatkuvaa.

Ulkopaikkakuntalaisten matkakulukorvaukset saivat elämää suuremmat mittasuhteet. Tästä tehtiin vasemmistoryhmän puolesta ponsiesitys koskien vuoden 2016 talousarviota, jossa ajatus oli, että avataan tämä uudestaan keskustelun alle tuolloin. Ponsiesitys meni äänestykseen ja kaatui luvuin 27 - 9.


3. Omavelkaisen takauksen myöntäminen Ylä-Savon Jätehuolto Oy.n lainalle

Ylä-Savon Jätehuolto Oy lähtee tällä päätöksellä toteuttamaan osakkuuttaan Riikinneva Oy.stä Tämähän pohjautuu osin jätedirektiiviin, jossa ollaan ns viiden kohdan hierarkiassa:
 a) ehkäiseminen, b) valmistelu uudelleenkäyttöön, c) kierrätys, d) muu hyödyntäminen, esimerkiksi energiana ja e) loppukäsittely. Periaatteessa meidän jätteemme energiaksi käyttäminen "sotii" tätä hierarkiaa vastaan siinä mielessä, että vasta tuossa kohdassa d.) puhutaan jätteen energiaksi käyttämisestä ja ensisijaisesti pitäisi pyrkiä jätteiden ehkäisemiseen, uudelleen käyttöön ja kierrätykseen ja vasta sitten energiakäyttöön.
Mutta tähän liittyy myös se tosiseikka, että meidän Jätehuolto Oyn. ylläpitämä kaatopaikka ei saisi enää vastaanottaa yhdyskuntajätettä vuoden 2016 jälkeen Nyt tehty takauspäätös, siis pitäisi johtaa siihen, että yhdyskuntajätettä ei enää siirry kaatopaikan penkkaan vaan energiaksi.

4. Ylä-Savon Sote kuntayhtymän palvelusopimuksen hyväksyminen vuodelle 2015
Tämä palvelusopimus on taloudelliselta arvoltaan todella merkittävä32,8 miljoonan arvoinen eli "nielee" kaupungin budjetista miltei 60% . Perusterveydenhoitoon, sosiaalitoimeen sekä erikoissairaanhoitoon tarvitaan tietenkin toimintaedellytyksä ja määrärahoja. Kaupungin omat toiminnot ovat siten saaneet "tuta" sotepalveluiden rahoittajana. Tämän vuoksi oma toiminta supistuukin 1,6% jolla koetetaan kattaa mm sotepalveluiden 1,5% kasvu (mutta riittääkö soten kasvuprosentti sitten oikeastin reaalimaailmassa? Sen sitten aika näyttää)

No mistäs sitten saatiin äänestys aikaiseksi? Peruskysymyksenä oli Kiuruveden terveyskeskuksen päivystyksen aukioloajasta, joka päätettiin laskea klo 18.sta klo 16.sta. Tästä asiasta otin myös puheeksi Ylä-Savon Soten hallituksessa ollessani paikalla varasjäsenenä (9.12), jossa mainitsin päivystysvastaanoton ongelmista. Tiedetään pyrkimys yhden lisähoitajan laittamisesta vastaanottoon jonojen muodostamisen ehkäisemiseksi ja tällä perusteella myös kustannuksia voidaan säästää, kun päivystysaikaa vähennetään ko. kaksi tuntia. Tässä yhteydessä on myös annettu "pyhä lupaus" siitä, että asiakkaat, jotka tulevat esim. 15: 45 saavat palvelua eikä ohjata Iisalmeen. Mutta näinhän sitä luvattiin myös ennen ja siitä huolimatta potilaat ohjattiin jo klo 17 alkaen Iisalmen terveyskeskukseen.

Tästä siis äänestettiin vasemmistoryhmän aloitteesta ja se äänestys hävittiin 23 - 9 (3 valtuutettua poistui paikalta ennen äänestystä) Nyt on vain seurattava, että tämä uusi malli, jossa on 2 tuntia vähemmän päivystystä pelittää aina tuohon klo 16.sta asti ja siihen ei muodostuisi jonoja (myös arkipyhien päivystys lakkaa olemasta)


Näillä kuitenkin kokonaisuudessaan mennään ja talousarvio saatiin päätettyä loppujen lopuksi kohtuullisessa yhteisymmärryksessä.

torstai 21. elokuuta 2014

Kesä mennyt on ja syksy saapuu..

Otin tämän kesän todella sitten autuaasti ja irtauduin melko totaalisesti sähköisen median koukuttavasta otteesta. Mutta syksy saapuu ja samoin ne luottamustehtävät jotka jatkuvat nyt kiivaalla tahdilla.

Tässä on jo muutamat kokoukset käyty läpi elokuun aikana. Ylä-Savon ammattiopiston valtuuston kokouksessa tuli esille useita haasteellisia muutoksia, kuten johtamisjärjestelmä, aloituspaikat yms. Toisen asteen koulutus on haasteellisten aikojen edessä ja Ysaon on kyettävä muuttumaan sekä sopeutumaan muutokseen. Tästä voi ottaa syventävää tekstiä myöhemmin.

Maakuntavaltuuston seminaarissa käytiin sitten läpi myös tulevaa sote-lainluonnosta, kuntalain uudistamista, jossa käytiin läpi valtio-osuuslaskelmia. Myös kaupan kaava yms maakunnallisesti tärkeitä asioita tuli seminaarissa esille. Maakunnan edunvalvonta on tärkeässä roolissa ja tiettyjä infra sekä tiekäytävähankkeita esiteltiin myös.

Paljon on siis muutoksen tuulia puhaltamassa ja ei vähiten talouskysymyksissä, jossa tunnutaan elävän pitkän hiljaiselon eli nolla tai jopa miinuskasvun aikaa. Venäjän ja Ukrainan tilanne sekä siitä johtuvat pakotteet, että vastapakotteet vaikuttavat nyt myös konkreettisesti maataloustuotantoon yms. Kaikki nämä ovat vaikuttamassa myös kuntien talousarvioiden laadintaan ja tässä tutkaillaankin tarkoin minkälaisessa talouden taantumassa kuntatalous tarpoo ensi vuonna.


maanantai 24. maaliskuuta 2014

Valtuuston pääpaino soten järjestämissuunnitelmissa

Tämän kertaisessa valtuustossa oli pääpaino Y-S Soten ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin järjestämissuunnitelmien hyväksynnässä.

Tosin alussa käytiin läpi pykälä, jossa päätettiin siitä, kuka on toimivaltainen päätöksentekijä haja-asutusalueiden jätevesien poikkeuksiin. Valtuusto päätti, että Ylä-Savon Soten ympäristölautakunta olisi se päättävä elin joka ottaa vastuulleen päättää näistä poikkeuksista sosiaalisten, taloudellisten tai teknisten asioiden perusteella. Tässä lienee tarkoituksenmukaista laatia ympäristökuntiin samansisältöinen ohjeistus, joka sitten toimii pohjana ympäristölautakunnan päätöksiin. Ympäristölautakunta voi kuitenkin ottaa alueiden kunnilta asiantuntija yms. lausuntoja päätöksenteon tueksi.


YLÄ-SAVON SOTE KUNTAYHTYMÄN PALVELUJEN JÄRJESTÄMISSUUNNITELMA VUOSILLE 2014 - 2017

Tässä asiapykälässä oli sellainen epätodellinen tunnetila, johtuen maan hallituksen ja opposition vasta julki tulleesta yhteisestä sotelinjauksesta, jossa otetaan 5 sote-aluetta kehittelyn kohteeksi. Se että onko meillä jatkossa Y-S Sote tuottajana, joka tuntuu todennäköiseltä, vai ajetaanko toiminta suoraan nykyisen sairaanhoitopiirin syliin uudessa isossa sotessa? Ja monia muitakin käytännön kysymyksiä sinkoili oman pääni sisällä; kuten rahoituskuvio väestöpohjaan sidottuna sairastavuus/ikäkertoimella painotettuna, miten demokratia toteutuu isossa sotessa, yms. Periaatteessa hallituksen visio sotelinjauksesta on hyvä asia, jolloin hoitoketju toimii yhden järjestäjän siipien alla alusta loppuun. Mutta sen ajankohta tulee sitten myöhemmin ja  tässä valtuustossa käsiteltiin nykyistä järjestämissuunnitelman hyväksyntää. 

Keskustelussa tuli erilaisia näkökulmia ja viestiä terveydenhuollon tietojen käsittelystä ja yhteensopimattomista ohjelmista. Tämä on todentotta ongelma, johon olisi kyllä saatava ratkaisu. Erilaisten järjestelmien keskinäisen rajapinnan keskinäinen yhteensopivuus täytyy saada kuntoon. Mielenkiintoinen haaste on myös yksityisten palvelutuottajien omat järjestelmät ja kuinka ne jatkossa voisi ympätä yhteen. Ja kuka siinä sitten tulee maksajaksi, kun näitä sovitellaan yhteen?  Voiko yksityistä palveluntuottajaa velvoittaa hankintatilanteessa, että ohjelmien tulee soveltua käytettäväksi esim. pegasos ohjelman kanssa?

Järjestämissuunnitelmassahan otetaan kantaa koko sosiaali- ja terveydenhoidon alueelle ja siten myös taloudellisestikin noin 60 prosentin budjettiosuutta vastaavasta asiakirjasta on syytäkin pitää keskustelua yllä. 

Itse otin esille keskusteluun pitkäaikaistyöttömien ja nuorten yhteiskuntatakuun tärkeyden. On selvää, että meidän pitää saada eri toimijat saman katon alle keskustelemaan miten näihin haasteisiin voitaisiin vastata. Toin esille myös yksityisten yrityksien yhteiskunta- ja sosiaalivastuun pitkäaikaistyöttömien sekä kuntouttavan työtoiminnan järjestäjänä. Tämän pallon heitin myös heille, koska näyttää siltä, että halutaan ulkoistaa ja yksityistää kunnan toimintoja. Näissä yksityistämissopimuksissa täytyisi kirjata tietty määrä kuntouttavan tai pitkäaikaistyöttömien työpaikkoja, joka menetetään esim. teknisen toimen tuotannon ulkoistamisissa. 

POHJOIS-SAVON SAIRAANHOITOPIIRIN ALUEEN KUNTIEN TERVEYDENHUOLLON JÄRJESTÄMISSUUNNITELMA

Tätä järjestämissuunnitelmaa lukiessa tuli dejavu hallituksen sotelinjauksesta. Nimittäin sieltä henki samanlainen näkemys terveydenhuollon suoraviivaisesta integraatiosta perusterveydenhoidosta - erityisairaanhoitoon. Mutta en sano, että se olisi negatiivinen asia, vaan aivan päinvastoin. Tämä järjestämissuunnitelma oli kirjoitettu huolella ja toi esille kaikki ne asiat, jotka meitä tavan kuntalaista koskettavatkin. Asiakirjaan kannattaa tutustua tästä linkistä: http://ktweb.kiuruvesi.fi ja sieltä edetä valtuuston esityslistaan 24.3.14.. pykälästä löytyy liitteenä ko. järjestämissuunnitelma.

Järjestämissuunnitelma hyväksyttiin ilman suurempia keskusteluita. Itselläni siinä oli useitakin kohtia, jotka olivat mielenkiintoisia ja joista olisi voinut pitää pitempiäkin keskustelutuokioita. Esimerkkinä vaikka se, ettei sairaanhoitopiirillä ja miksei Y-S sotellakaan, ole käytettävissä kunnollista tutkimustietoa, jonka perusteella voitaisiin tehdä päätöksiä hoitoketjun ja ennakoivan toiminnan suhteen. Tähän oli kuitenkin joitakin ratkaisuehdotuksia tilanteen parantamiseksi ko. suunnitelmassa. Onkin tärkeää saada tilastollisia ja miksei kenttätutkimuksissa laadullisiakin faktoja toiminnan tukemiseksi.

Yksi kohta valtuuston päätösasiassa kuitenkin särähti ja jotenkin siinä oli jotain paha enteistä:
" Kunnilta on pyydetty suunnitelmaan kannanottoja siten, että kannanotossa kunta voi joko hyväksyä tai hylätä suunnitelmaesityksen, mutta ei voi esittää siihen muutoksia. Kuntien hyväksymiskäsittelyn jälkeen suunnitelma vahvistetaan sairaanhoitopiirin hyväksymiskäsittelyssä. Suunnitelmaan ei ole mahdollista tehdä sisällöllisiä muutoksia sen jälkeen kun hyväksymiskäsittelyn prosessi on alkanut" No on tietysti aika, jolloin hyväksyntä on vietävä läpi päätöksenteon ja siihen ei sitten enää tehdä muutoksia. Mutta aika kovalta tekstimuodolta tuo tuntuu ja siinä on sellainen ehdottomuuden leima..

Tärkeitä asioita siis oli päätöksenteossa ja katsotaan miten näitä sote-kuvioita tulevaisuudessa ratkotaan, jos ja kun siirrytään näihin viiteen sote-alueeseen vuoden 2017 alussa..

maanantai 3. helmikuuta 2014

vuoden ensimmäinen valtuusto 2014


Alussa suunnittelukokous valtionosuusuudistuksesta ja sote kysymyksestä

Periaatteessa virallisen valtuustokokouksen suurimpia kysymyksiä heräsi juuri suunnittelukokouksessa, jossa käsiteltiin evästyskeskusteluna kaupunginhallitukselle valtionosuusuudistuksesta ja sote kysymyksistä. Tässä yhteydessä toin esille asioiden laajuuden ja vaativuuden, varsinkin sote kysymyksessä ja tähän yhteyteen sopisi hyvin ns. pienryhmä työskentely. On havaittu, että isossa valtuustossa ei saada aikaiseksi sellaista vuorovaikuttavuutta ja asioiden aitoa esiin nostamista, kuten pienryhmissä. Mutta valmisteluaika huomattiin rajalliseksi, joten tällaista ryhmien välisiä pienryhmätyöskentelyä valtuuston suunnittelukokouksien yhteyksissä ei ehdittäisi enää tekemään.

Ehdotin sitten ryhmäytymistä siten, että kävisimme asioita läpi valtuustoryhmissä ja asia koottaisiin ryhmäpuheenjohtajien välisissä keskusteluissa. Tästä päätettiinkin, että hallituksen laatima lausuma annettaisiin valtuustoryhmien käsittelyyn, jonka jälkeen ryhmien puheenjohtajat käyvät asiasta koontikeskustelun. Tämän jälkeen lausuntoluonnos annettaisiin  hallitukselle evästyksen saattelemana, joka puolestaan tekee lopullisen päätöksen ministeriölle lähetettäväksi maaliskuun kuluesssa.

Tästä sitten täytyy kertoa syvällisemmin, kunhan virallisempi lausunto Kiuruvedellä alkaisi olemaan valmis. Mutta tämä toimintamalli on mielestäni hyväksi edustuksellisen demokratian paremmasta käyttämisestä ja tällöin kaikilla valtuutetuilla on mahdollisuus antaa omat kommentinsa ryhmissä, joka sitten välittyy puheenjohtajien kautta hallitukselle.

Varsinainen valtuustokokouksen asioina olivat mm Kuntarahoitys Oy.ltä omavelkaisen takauksen 100 000 euron lainalle Yrityskiinteistöt Oy:lle, jolla on tarkoitus muuttaa kirjapainorakennuksen käyttötarkoitusta ja uusitaan myös ilmanvaihtoa Teollisuustalo 5:ssä.

Seuraavassa pykälässä annettiin vastaavanlainen lainan takaus 40 000 euron lainalle P-Savon osuuspankilta  Rinnekotisäätiön korjauksiin keittiöön ja ilmastointiin. Järkevä rahoituskohde rakennukseen jossa alkaa jo ollakin remontin tarvetta.

Yleistä mielenkiintoa herätti  15 miljoonan euron lyhytaikaisen lainan maksuvalmiuden ylläpitämiseen pyydetystä lisälimiitistä Kuntarahoitus Oyj:ltä. Keskustelua syntyi nimenomaan siitä, että velkaannumme liian kovaa vauhtia. Yleinen taso velkaantumiselle pitäisi olla noin 3 - 4 miljoonaa euroa/vuosi. Nythän se on jo 5 - 6 miljoonaa. On totta, että investoinnit ovat olleet ja ovat yleensäkin hyvin tarpeellisia. Mutta voimmeko jaksottaa näitä tulevina vuosina paremmin?

Määräalan myyminen Ollinaho Oy.lle. Tässä pykälässä tuli yleiseen keskustelun piiriin se seikka, että myydäänkö näitä määräaloja eri hintaisena tapauskohtaisesti? On nimittäin niin, että valtuusto on antanut linjauksensa näistä maapohjien myynnistä ja niiden hintatasoista ja kysymys kuuluukin lipsutaanko tästä valtuuston linjauksissa myyntitilanteissa? No tämä tapaus oli siinä mielessä selvä, että määräala kannatti myydä ao toimijalle, joka voi sitten jatkaa investointiaan, joten keskustelun saattamana myynti hyväksyttiin.

Kiuruveden kaupungin osallistuminen Hingunniemessä sijaitsevaan eläinsairaalahankkeeseen noin 64 500 euron summalla. Periaatepäätös on ollut jo aikaisemmin siitä, että tähän hankkeeseen sitoudumme, mutta tämä summa ei oltu sidottu valtuuston talousarvioon, koska muita osakkailta ei oltu vielä saatu tietoa heidän sitoutumisestaan viime vuoden talousarviovaltuustoon mennessä. Niinpä tämä investointisumma piti päättää nyt erikseen. Hankkeeseen on uskoa eri toimijoilla ja Pohjois-Savon liiton rooli on hyvin vahva investoinnin eteenpäin viemiseksi. Myös Helsingin yliopiston mukana olo on tärkeää. Heitin kysymyksen ilmaan Ylä-Savon Soten roolista ja heidän sitoutumisestaan. Sain vastauksen, että asiaa käsitellään alustavassa suunnittelukokouksessa tällä viikolla.

Listalla oli vielä Itä-Suomen päihdehuollon kuntayhtymän perussopimuksen muuttaminen vastaamaan nykyistä kuntarakennetta ja toimintaympäristöä meidän alueellamme. Sekä lopuksi hyväksyttiin tarkastuslautakunnan tarkastussäännön päivittäminen.

Ensimmäinen valtuustonkokous 2014 oli keskusteleva ja asiallinen. Haasteellisia aikoja riittää ja niihin pitää varautua syvällisellä asioihin tutustumisella sekä avoimella keskustelukulttuurilla valtuutettujen/valtuustoryhmien välillä.