Nonniin Kiuruveden valtuuston kokous 23.2 on pulkassa. Kokoustaminen kesti klo 18.00 tuonne 21.30 asti. Niin sanottujen juoksevien asioiden, kuten Ylä-Savon Vesi Oy:n velkatakauksen, sairaanhoitaja toimen muuttamista viraksi tehtiin päätökset nopiaan tahtiin.
Koulupsykologi herätti keskustelua. Lähinnä oltiin huolestuneita saadaanko pätevää psykologia tähän virkaan, sekä tietenkin rahan riittävyydestä. Mutta päätös tuli, että virka laitetaan vireille ja viranhaltija aloittaisi toukokuun alusta työnsä. Tämä oli hyvä päätös ajatellen ennakoivia toimenpiteitä joilla voitaisiin ehkäistä esimerkiksi nuorten mielenterveysongelmia ja syrjäytymiskehitystä, sekä rakentaa koulua tukevia toimia mahdollisten ongelmien ilmaantuessa ja tietenkin jopa ennenkuin niitä ilmenee.
Paras-hankkeen perussopimuksen puiminen kesti sitten jo pidempään. Keskustelua tuli puolesta ja vastaan. Mietittiin kustannuskehitystä, lähipalveluita ja valtion sanelupolitiikkaa. Mutta niin vain se päätös tuli ilman äänestystä eli Kiuruveden valtuusto päätti hyväksyä perussopimuksen. Samalla kuultiin Iisalmen päätös. Iisalmen valtuusto joutui äänestämään Soten kuntayhtymän johtajasta, mutta Iisalmi päätti hyväksyä kuntayhtymän johtajaksi Kiimingin kunnanjohtajan Leila Pekkasen. Perussopimus hyväksyttiin Iisalmessa keskusteluiden jälkeen.
Nyt neljästä kunnasta kaksi on hyväksynyt perussopimuksen ja mitä ilmeisemmin Vieremä 24.2 ja Sonkajärvi jo tänään 23.2 tulevat hyväksymään sopimuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että Sosiaali- ja terveydenhuoltoalan kuntayhtymän valmistelu pääsee siten täyteen vauhtiinsa. Paljon tekemistä riittääkin, jotta kuntayhtymä pääsee aloittamaan toimintansa 1.1.2010.
Illan viimeisenä, mutta ei vähäisempänä asiana oli kuntamme tilinpäätös 2008 tunnuslukujen esittely, sekä tietenkin mahdolliset uhkakuvat 2009. Tilanne on tietenkin huolestuttava ja saattapi olla, että joudumme käsittelemään ja avaamaan kuluvan vuoden budjetin uudelleen...
maanantai 23. helmikuuta 2009
lauantai 21. helmikuuta 2009
Hieman EU:sta
Vaclav Klausilla on mielenkiintoisia näkemyksiä Eu:n integraation syventämisestä. Entisillä Itä-euroopan mailla on vanha Neuvostoliiton aikainen totalitarismi niin läheisessä muistissa, että heille nykyisen EU:n liittovaltioistaminen merkitsee totalitarismin paluuta.
Tässä pieni laina hänen puheestaan euroopan parlamentille:
”Unioni on muuttunut epädemokraattiseksi ja elitistiseksi projektiksi, jota voidaan verrata toisin ajattelun kieltäneisiin Itä-Euroopan kommunistidiktatuureihin”
En yhtään ihmettele, että jotkut mepit ottivat jalat alleen ja hävisivät parlamentista, koska heidän intohimonsa on euroopan liittovaltion muodostaminen. Euroopan unionin liittovaltioistuminen karkuuttaa päätöksenteon Brysseliin (tai puoliksi Stasbourgiin, koska mepit joutuvat purjaamaan näiden kahden kaupungin väliä... ja se tulee kalliiksi) ja ns subsidiariteetti eli läheisyysperiaate ei tule toteutumaan. Mielestäni nykyinenkin järjestelmä on liian byrokraattinen ja se poliittinen hallintokoneisto suosii liikaa ns isoja EU valtioita, pienten kustannuksella. Jäsenvaltioilla pitää olla vahvempi oikeus omien asioidensa päättämiseen, jolloin toteutuu tämä ensisijaisuusperiaate itsenäisten valtioiden päätöksissä.
Nyt jos koskaan pitäisi eurooppa parlamentin vaaleissa katsoa sellaisia ehdokkaita, jotka toimivat itsenäisten euroopan valtioiden liiton puolesta ja liittovaltio kehitystä vastaan. Tutkailkaa ehdokkaiden ajatuksia ja mielipiteitä, sekä kysykää kriittisiä kysymyksiä.
Tässä pieni laina hänen puheestaan euroopan parlamentille:
”Unioni on muuttunut epädemokraattiseksi ja elitistiseksi projektiksi, jota voidaan verrata toisin ajattelun kieltäneisiin Itä-Euroopan kommunistidiktatuureihin”
En yhtään ihmettele, että jotkut mepit ottivat jalat alleen ja hävisivät parlamentista, koska heidän intohimonsa on euroopan liittovaltion muodostaminen. Euroopan unionin liittovaltioistuminen karkuuttaa päätöksenteon Brysseliin (tai puoliksi Stasbourgiin, koska mepit joutuvat purjaamaan näiden kahden kaupungin väliä... ja se tulee kalliiksi) ja ns subsidiariteetti eli läheisyysperiaate ei tule toteutumaan. Mielestäni nykyinenkin järjestelmä on liian byrokraattinen ja se poliittinen hallintokoneisto suosii liikaa ns isoja EU valtioita, pienten kustannuksella. Jäsenvaltioilla pitää olla vahvempi oikeus omien asioidensa päättämiseen, jolloin toteutuu tämä ensisijaisuusperiaate itsenäisten valtioiden päätöksissä.
Nyt jos koskaan pitäisi eurooppa parlamentin vaaleissa katsoa sellaisia ehdokkaita, jotka toimivat itsenäisten euroopan valtioiden liiton puolesta ja liittovaltio kehitystä vastaan. Tutkailkaa ehdokkaiden ajatuksia ja mielipiteitä, sekä kysykää kriittisiä kysymyksiä.
Talouskriisi syvenee?
Talouskriisi syvenee entisestään ja nyt joudutaan todellakin miettiä ennen näkemättömiä keinoja, kuten Suomen Pankin Erkki Liikanen sanoo. Kriisin syvenemisestä kertoo myös valtionvarainministerimme tapaaminen työmarkkinaosapuolien kanssa torstaina 19.2.09. Hän oli tiedustellut, että kuinka nopeasti järjestöt voisivat tehdä rakenteellisia muutoksia? Mitä ne sitten lieneekään, mutta tämä tarkoittaa tietenkin ensisijaisesti sitä, että syvällä kynnetään ja ilman vaurioita tästä ei tulla pääsemään.
Kriisi valtioita tulee lisää Latvia, Viro, Liettua, Unkari, Valko-Venäjä ja Ukraina ovat syvimmällä. Latvian hallituksesta tuli jo toinen "poliittinen ruumis" talouskriisin alttarille.
Näille maille on annettu lainoja. Itävaltalaisilla, ruotsalaisilla, italialaisilla, ranskalaisilla, belgialaisilla ja saksalaisilla pankeilla on suurimmat omistusosuudet itäeurooppalaisissa pankeissa. Skandinavian pankeilla on merkittäviä omistusosuuksia erityisesti Baltian maiden pankeissa. Nyt on Moody´s antanut varoituksen, että näiden eurooppalaisten pankkien luottoluokitusta tulisi tiputtaa.
Luottoluokitus voi vaikuttaa yrityksen tai pankin lainaaman rahan hintaan riippuen luotonantajien ja velallisen välisestä suhteesta ja informaation määrästä. Yleensä saman luokittajan heikompi luokitus edellyttäisi korkeampaa korkoa kuin parempi luokitus. Eli tilanne heikkenee näiden maiden pankkien osalta huomattavasti.
Eu:n valtionvarainministerit kävivät tässä vähän aikaa sitten Brysselissä ja saivat myös 17 sivuisen ns heille itselleen tarkoitetun asiapaperin, ei siis mediassa julkistettavan. Ja tässä paperissa on karua kuultavaa jos pahin skenaario toteutuu. No nykypäivän globaalissa maailmassa ei julkiseksi julistetut paperit luiskahtavat helposti nettiin, jos joku rähmäkäpälä niistä kertoilee.
Asian tekee mielenkiintoiseksi myös se, että alkuperäisessä uutisoinnissa oli annettu jopa huimia summia, jos pahin tulevaisuus toteutuu. Ensimmäisessä Dailyn uutisissa kerrottiin näin:
"European Commission officials have estimated that impaired assets may amount to 44pc of EU bank balance sheets. The Commission estimates that so-called financial instruments in the trading book total £12.3 trillion (13.7 trillion euros), equivalent to about 33pc of EU bank balance sheets."
In addition, so-called 'available for sale instruments' worth £4trillion (4.5 trillion euros), or 11pc of balance sheets, are also added by the Commission to arrive at the headline figure of £16.3 trillion."
Tuossa puhutaan käsittämättömistä summista eli 16,3 biljoonasta eurosta?? Mutta nyt näyttääkin siltä, että Ison Britannian ns Downing Street 10:n porukka on hieman käynyt kehityskeskusteluja paikallisen median kanssa ja ko. summat hävitettiin muutaman tunnin sisällä niiden ilmestymisestä? Tai sitten toimittaja ei ole ymmärtänyt miljoonien, miljardien tai biljoonien eroa ja päätti tuhota alkuperäisen tekstin?
Pahimmat kriisin maauhrit, joiden luottojen takaisinmaksu kyky on heikentynyt ovat: Espanja, Kreikka, Portugali, Irlanti, Italia ja Britit. Näille ja muille talouskriisin uhreille on siis arvioitu menevän pahimmassa skenaariossa tuollaiset käsittämättömät summat. Eli siis virtuaaliraha tehtailu on nyt tullut tosissaan päätökseensä ja niinkuin Soroskin totesi, että Lehman Brothersin konkurssi oli se hetki jolloin kapitalistinen talousjärjestelmä romahti. Nyt se on elvytyskoneessa ja vain tekohengityksen avulla järjestelmä henkii viimeisiä henkäyksiään.
Tässä alla on nykyinen uutisointi, josta on hävitetty ko. summat ja linkki Daily Telegraphin sivuille.
Telegraph.co
Estimates of total expected asset write-downs suggest that the budgetary costs – actual and contingent - of asset relief could be very large both in absolute terms and relative to GDP in member states,” the EC document, seen by The Daily Telegraph, cautioned.
"It is essential that government support through asset relief should not be on a scale that raises concern about over-indebtedness or financing problems.”
The secret 17-page paper was discussed by finance ministers, including the Chancellor Alistair Darling on Tuesday.
National leaders and EU officials share fears that a second bank bail-out in Europe will raise government borrowing at a time when investors - particularly those who lend money to European governments - have growing doubts over the ability of countries such as Spain, Greece, Portugal, Ireland, Italy and Britain to pay it back.
The Commission figure is significant because of the role EU officials will play in devising rules to evaluate “toxic” bank assets later this month. New moves to bail out banks will be discussed at an emergency EU summit at the end of February. The EU is deeply worried at widening spreads on bonds sold by different European countries.
In line with the risk, and the weak performance of some EU economies compared to others, investors are demanding increasingly higher interest to lend to countries such as Italy instead of Germany. Ministers and officials fear that the process could lead to vicious spiral that threatens to tear both the euro and the EU apart.
“Such considerations are particularly important in the current context of widening budget deficits, rising public debt levels and challenges in sovereign bond issuance,” the EC paper warned.
Kriisi valtioita tulee lisää Latvia, Viro, Liettua, Unkari, Valko-Venäjä ja Ukraina ovat syvimmällä. Latvian hallituksesta tuli jo toinen "poliittinen ruumis" talouskriisin alttarille.
Näille maille on annettu lainoja. Itävaltalaisilla, ruotsalaisilla, italialaisilla, ranskalaisilla, belgialaisilla ja saksalaisilla pankeilla on suurimmat omistusosuudet itäeurooppalaisissa pankeissa. Skandinavian pankeilla on merkittäviä omistusosuuksia erityisesti Baltian maiden pankeissa. Nyt on Moody´s antanut varoituksen, että näiden eurooppalaisten pankkien luottoluokitusta tulisi tiputtaa.
Luottoluokitus voi vaikuttaa yrityksen tai pankin lainaaman rahan hintaan riippuen luotonantajien ja velallisen välisestä suhteesta ja informaation määrästä. Yleensä saman luokittajan heikompi luokitus edellyttäisi korkeampaa korkoa kuin parempi luokitus. Eli tilanne heikkenee näiden maiden pankkien osalta huomattavasti.
Eu:n valtionvarainministerit kävivät tässä vähän aikaa sitten Brysselissä ja saivat myös 17 sivuisen ns heille itselleen tarkoitetun asiapaperin, ei siis mediassa julkistettavan. Ja tässä paperissa on karua kuultavaa jos pahin skenaario toteutuu. No nykypäivän globaalissa maailmassa ei julkiseksi julistetut paperit luiskahtavat helposti nettiin, jos joku rähmäkäpälä niistä kertoilee.
Asian tekee mielenkiintoiseksi myös se, että alkuperäisessä uutisoinnissa oli annettu jopa huimia summia, jos pahin tulevaisuus toteutuu. Ensimmäisessä Dailyn uutisissa kerrottiin näin:
"European Commission officials have estimated that impaired assets may amount to 44pc of EU bank balance sheets. The Commission estimates that so-called financial instruments in the trading book total £12.3 trillion (13.7 trillion euros), equivalent to about 33pc of EU bank balance sheets."
In addition, so-called 'available for sale instruments' worth £4trillion (4.5 trillion euros), or 11pc of balance sheets, are also added by the Commission to arrive at the headline figure of £16.3 trillion."
Tuossa puhutaan käsittämättömistä summista eli 16,3 biljoonasta eurosta?? Mutta nyt näyttääkin siltä, että Ison Britannian ns Downing Street 10:n porukka on hieman käynyt kehityskeskusteluja paikallisen median kanssa ja ko. summat hävitettiin muutaman tunnin sisällä niiden ilmestymisestä? Tai sitten toimittaja ei ole ymmärtänyt miljoonien, miljardien tai biljoonien eroa ja päätti tuhota alkuperäisen tekstin?
Pahimmat kriisin maauhrit, joiden luottojen takaisinmaksu kyky on heikentynyt ovat: Espanja, Kreikka, Portugali, Irlanti, Italia ja Britit. Näille ja muille talouskriisin uhreille on siis arvioitu menevän pahimmassa skenaariossa tuollaiset käsittämättömät summat. Eli siis virtuaaliraha tehtailu on nyt tullut tosissaan päätökseensä ja niinkuin Soroskin totesi, että Lehman Brothersin konkurssi oli se hetki jolloin kapitalistinen talousjärjestelmä romahti. Nyt se on elvytyskoneessa ja vain tekohengityksen avulla järjestelmä henkii viimeisiä henkäyksiään.
Tässä alla on nykyinen uutisointi, josta on hävitetty ko. summat ja linkki Daily Telegraphin sivuille.
Telegraph.co
Estimates of total expected asset write-downs suggest that the budgetary costs – actual and contingent - of asset relief could be very large both in absolute terms and relative to GDP in member states,” the EC document, seen by The Daily Telegraph, cautioned.
"It is essential that government support through asset relief should not be on a scale that raises concern about over-indebtedness or financing problems.”
The secret 17-page paper was discussed by finance ministers, including the Chancellor Alistair Darling on Tuesday.
National leaders and EU officials share fears that a second bank bail-out in Europe will raise government borrowing at a time when investors - particularly those who lend money to European governments - have growing doubts over the ability of countries such as Spain, Greece, Portugal, Ireland, Italy and Britain to pay it back.
The Commission figure is significant because of the role EU officials will play in devising rules to evaluate “toxic” bank assets later this month. New moves to bail out banks will be discussed at an emergency EU summit at the end of February. The EU is deeply worried at widening spreads on bonds sold by different European countries.
In line with the risk, and the weak performance of some EU economies compared to others, investors are demanding increasingly higher interest to lend to countries such as Italy instead of Germany. Ministers and officials fear that the process could lead to vicious spiral that threatens to tear both the euro and the EU apart.
“Such considerations are particularly important in the current context of widening budget deficits, rising public debt levels and challenges in sovereign bond issuance,” the EC paper warned.
torstai 19. helmikuuta 2009
Pankkien kansallistaminen
Tähän sitä pikku hiljaa ollaan tultu. Brittein saarella toimiva Lloydsin tytärpankki HBOlle on tullut yli 11 miljardin euron tappiot ja koko konserniin on pitänyt valtion työntää 19 miljardia. Valtio omistaa pankista 43% ja nyt on virinnyt ajatus, että Brittein hallitus ottaisi koko pankin valtion haltuun, jottei se kaatuisi.
Saksassa Hypo on saanut valtiolta yli sadan miljardin euron lainatakuut, mutta pankki keikkuu yhä vararikon partaalla. Hypo on yksi Saksan suurimmista pankeista ja Saksan hallitus on tehnyt lakiesityksen pankkien mahdollisesta kansallistamisesta, jos ei muuta keinoa suurpankin pelastamiseksi enää ole.
Suomessakin pitänee varautua samaan, jos Palkansaajien tutkimuskeskuksen tutkijaa Heikki Tamiota on uskominen: " Meillä toimii kolme isoa pankkia. OP-Pohjola on vakuutellut tappionsietokykyään mutta kertonut avoimesti, että jatkossa tulee takkiin. Nordea ja Sampo Pankki ovat ulkomaisessa omistuksessa, eikä niiden tilanteesta ole kovin tarkkaa tietoa. Ne saattavat kokea suuriakin tappioita Baltiassa, varsinkin jos nämä maat ajautuvat devalvaatioihin, mikä näyttää aika todennäköiseltä. Ruotsin valtio on jo lisännyt Nordean tukea. Kriisin kärjistyessä kansallistaminen tuskin pysyy enää tabuna, sillä eihän se ole sitä enää markkinatalouden pyhätössäkään rapakon toisella puolella. Hyssyttelyn aika on kohta ohi." ks; pankkien kansallistaminen etenee.
Merkilliseksi on muuttunut vapaa liberaali liikepankkitoiminta. Olisiko nyt aika muuttaa koko pankkitoiminta julkisen sektorin sääntelyn alle. Muutetaan systeemiä radikaalisti ja otetaan euroborit, sekä pankkien marginaalit pois. Periaatteessahan koronkiskonta on laitonta. Eikö olisikin hienoa jos lainaa ottaessa sanottaisiin, että jokainen takaisin maksamasi euro lyhentää suoraan pääomaa eikä siitä mene korkoa ;). Muutetaan hieman Valtionkonttorin ja Kuntarahoituksen sääntöjä ja siirretään kansallistettujen liikepankkien varallisuus heidän haltuunsa. "Uuden ajan talous on tulossa! Oletko valmis"...
Saksassa Hypo on saanut valtiolta yli sadan miljardin euron lainatakuut, mutta pankki keikkuu yhä vararikon partaalla. Hypo on yksi Saksan suurimmista pankeista ja Saksan hallitus on tehnyt lakiesityksen pankkien mahdollisesta kansallistamisesta, jos ei muuta keinoa suurpankin pelastamiseksi enää ole.
Suomessakin pitänee varautua samaan, jos Palkansaajien tutkimuskeskuksen tutkijaa Heikki Tamiota on uskominen: " Meillä toimii kolme isoa pankkia. OP-Pohjola on vakuutellut tappionsietokykyään mutta kertonut avoimesti, että jatkossa tulee takkiin. Nordea ja Sampo Pankki ovat ulkomaisessa omistuksessa, eikä niiden tilanteesta ole kovin tarkkaa tietoa. Ne saattavat kokea suuriakin tappioita Baltiassa, varsinkin jos nämä maat ajautuvat devalvaatioihin, mikä näyttää aika todennäköiseltä. Ruotsin valtio on jo lisännyt Nordean tukea. Kriisin kärjistyessä kansallistaminen tuskin pysyy enää tabuna, sillä eihän se ole sitä enää markkinatalouden pyhätössäkään rapakon toisella puolella. Hyssyttelyn aika on kohta ohi." ks; pankkien kansallistaminen etenee.
Merkilliseksi on muuttunut vapaa liberaali liikepankkitoiminta. Olisiko nyt aika muuttaa koko pankkitoiminta julkisen sektorin sääntelyn alle. Muutetaan systeemiä radikaalisti ja otetaan euroborit, sekä pankkien marginaalit pois. Periaatteessahan koronkiskonta on laitonta. Eikö olisikin hienoa jos lainaa ottaessa sanottaisiin, että jokainen takaisin maksamasi euro lyhentää suoraan pääomaa eikä siitä mene korkoa ;). Muutetaan hieman Valtionkonttorin ja Kuntarahoituksen sääntöjä ja siirretään kansallistettujen liikepankkien varallisuus heidän haltuunsa. "Uuden ajan talous on tulossa! Oletko valmis"...
tiistai 17. helmikuuta 2009
Paras hankkeen perussopimuksen kuohuntaa
Meinasin ensin kommentoida omaa perussopimustekstiäni, mutta päätin tehdä ihan oman kirjoituksen asiasta tekstin pituuden takia.
Nyt on alkamassa se viimeinen kädenvääntö eli mielipiteitä puolesta ja vastaan. Pirjo Rytkönen ilmaisi mielipidepalstalla Iisalmen Sanomissa 14.2.09, että lyödään jarruja ja ootellaan aikaa parempaa. Vaikkakin hän oli aikoinaan rakentamassa pohjaa nykyiselle aikataululle.
Nopea vastine tuli Kiuruveden kaupunginjohtalta Strömmeriltä sunnuntain 15.2.09 Iisalmen Sanomissa. Nykyinen linja on, että Paras-hanketta viedään eteenpäin ja siihen on saatu johtoryhmän (jossa on kaikkien 4 kunnan edustus lisättynä henkilökunnan edustuksella) ja tästä saatiin yksimielinen hyväksyntä.
Päätökset eivät ole olleet tähänkään asti läpihuutojuttuja ja tätäkin on pähkäilty puolelta ja toiselta. Neljä kuntaa ollaan saatu samaan ruotuun isolla työllä ja luottamuksen rakentamisella. Olen itsekkin miettinyt erästä tärkeää kysymystä ja se on todellisen päätösvallan karkaaminen peruskunnan valtuustoilta kuntayhtymään. Tutkailtuani tarkasta perussopimuksen sisältöä, niin olen tullut siihen tulokseen, että tämän parempaa pohjaa ei voi luoda, jossa yhteislautakunnan, yhtymävaltuuston ja hallituksen jäsenyys jaettaisiin näiden neljän kunnan väkiluvun suhteessa.
Tämä seuraava perussopimuksesta lainattu kappale antaa myös suoran yhteyden peruskunnan valtuustoihin:
Jäsenkunnilla on oikeus tehdä esityksiä kuntayhtymän talouden ja toiminnan kehittämiseksi. Kuntayhtymä kuulee jäsenkuntia ja yhteislautakuntaa valmisteltavan toiminta- ja taloussuunnitelman perusteista sekä toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden määrittelemisestä hallintosäännössä sovittavalla tavalla. Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät yhteislautakunnan valmistelemat palvelu-sopimukset 15.11. mennessä. Kuntayhtymän yhtymävaltuusto hyväksyy toiminta- ja taloussuunnitelman sekä palvelusopimukset 31.12. mennessä.
Taloussuunnitelman tulee olla tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena. Jos taseen alijäämää ei saada katetuksi suunnitelmakautena, taloussuunni-telman yhteydessä on päätettävä yksilöidyistä toimenpiteistä (toimenpideohjelma), joilla kattama-ton alijäämä katetaan yhtymävaltuuston erikseen päättämänä kattamiskautena (alijäämän katta-misvelvollisuus) siten, kuin asiasta yhteislautakunnan ja jäsenkuntien kanssa sovitaan.
Tuossa näkyy myös se, että yhtymässä koetetaan pitää alijäämä neljän vuoden suunnitelmakaudella tasapainossa. Samalla joka kunta päättää palvelusopimuksista, joten periaatteessa hommaa ei pitäisi päästä karkaamaan samalla tavalla, kuin esim. YTYn tai Kyssin osalla. Nämä kun tuppaavat olemaan sellaisia järjestelmiä, joissa peruskunnilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin toimia maksumiehen roolissa.
Tässä vaiheessa jos lyödään jarruja, niin ollaan sitten kohta odottelemassa valtionneuvoston uutta terveydenhuoltolakia, joka sitten pakottaa kunnat yhteistyöhön omalla ukaasillaan.
Helppoa Soten kuntayhtymän rakentaminen ei tule olemaan. Meidän on rakennettava yhdenmukainen järjestelmä neljän kunnan osalta. Peruspalvelut, atk-järjestelmä, tukipalvelut yms. Paljon tulee olemaan työtä, mutta ei se taida odottamisella parantua. Perussopimus pitää olla päätettynä kaikkien neljän kunnan valtuustoissa ja vasta sen jälkeen voi operatiiviset toiminnot aktivoitua rakentamaan todellisia palvelujen perustuksia.
Useissa yhteyksissä on mietitty, että uusi rakennelma ei tule halvemmaksi, kuin nykyinen. Näinhän tämä on ainakin aluksi. Eli meille tulee olemaan ainakin 5 vuoden ajan henkilöstön työsuhdeturva voimassa ja tämä tarkoittaa myös keski, sekä ylempää johtoa. Mutta tärkeää olisi samalla tutkailla näitä päällekkäisyyksiä ja pohtia voidaanko hallintoa näiltä osin keventää.
Perushenkilöstöä aina tarvitaan ja sitä pitää varmaan jatkossa rekrytoida lisää eläköitymisen johdosta. Palvelujen tarjonnan yhdenmukaistuminen on puolestaan auttamassa kuntalaisia, jolloin he voivat saada terveydenhuolto, sekä sosiaalipuolen palveluita näiden neljän kunnan alueelta. Se että miten näitä palveluita tulevaisuudessa sitten tuotetaan on mietittävä tarkkaan. Yksityistäminen ei ole aina se paras mahdollinen tapa pitkässä juoksussa. Lähipalveluiden turvaaminen ja esimerkiksi Kiuruveden terveyskeskuksen pitäminen lähipalveluiden tuottajana pitää olla yhtenä tavoitteena muiden joukossa.
Nyt on alkamassa se viimeinen kädenvääntö eli mielipiteitä puolesta ja vastaan. Pirjo Rytkönen ilmaisi mielipidepalstalla Iisalmen Sanomissa 14.2.09, että lyödään jarruja ja ootellaan aikaa parempaa. Vaikkakin hän oli aikoinaan rakentamassa pohjaa nykyiselle aikataululle.
Nopea vastine tuli Kiuruveden kaupunginjohtalta Strömmeriltä sunnuntain 15.2.09 Iisalmen Sanomissa. Nykyinen linja on, että Paras-hanketta viedään eteenpäin ja siihen on saatu johtoryhmän (jossa on kaikkien 4 kunnan edustus lisättynä henkilökunnan edustuksella) ja tästä saatiin yksimielinen hyväksyntä.
Päätökset eivät ole olleet tähänkään asti läpihuutojuttuja ja tätäkin on pähkäilty puolelta ja toiselta. Neljä kuntaa ollaan saatu samaan ruotuun isolla työllä ja luottamuksen rakentamisella. Olen itsekkin miettinyt erästä tärkeää kysymystä ja se on todellisen päätösvallan karkaaminen peruskunnan valtuustoilta kuntayhtymään. Tutkailtuani tarkasta perussopimuksen sisältöä, niin olen tullut siihen tulokseen, että tämän parempaa pohjaa ei voi luoda, jossa yhteislautakunnan, yhtymävaltuuston ja hallituksen jäsenyys jaettaisiin näiden neljän kunnan väkiluvun suhteessa.
Tämä seuraava perussopimuksesta lainattu kappale antaa myös suoran yhteyden peruskunnan valtuustoihin:
Jäsenkunnilla on oikeus tehdä esityksiä kuntayhtymän talouden ja toiminnan kehittämiseksi. Kuntayhtymä kuulee jäsenkuntia ja yhteislautakuntaa valmisteltavan toiminta- ja taloussuunnitelman perusteista sekä toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden määrittelemisestä hallintosäännössä sovittavalla tavalla. Jäsenkuntien valtuustot hyväksyvät yhteislautakunnan valmistelemat palvelu-sopimukset 15.11. mennessä. Kuntayhtymän yhtymävaltuusto hyväksyy toiminta- ja taloussuunnitelman sekä palvelusopimukset 31.12. mennessä.
Taloussuunnitelman tulee olla tasapainossa tai ylijäämäinen enintään neljän vuoden pituisena suunnittelukautena. Jos taseen alijäämää ei saada katetuksi suunnitelmakautena, taloussuunni-telman yhteydessä on päätettävä yksilöidyistä toimenpiteistä (toimenpideohjelma), joilla kattama-ton alijäämä katetaan yhtymävaltuuston erikseen päättämänä kattamiskautena (alijäämän katta-misvelvollisuus) siten, kuin asiasta yhteislautakunnan ja jäsenkuntien kanssa sovitaan.
Tuossa näkyy myös se, että yhtymässä koetetaan pitää alijäämä neljän vuoden suunnitelmakaudella tasapainossa. Samalla joka kunta päättää palvelusopimuksista, joten periaatteessa hommaa ei pitäisi päästä karkaamaan samalla tavalla, kuin esim. YTYn tai Kyssin osalla. Nämä kun tuppaavat olemaan sellaisia järjestelmiä, joissa peruskunnilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin toimia maksumiehen roolissa.
Tässä vaiheessa jos lyödään jarruja, niin ollaan sitten kohta odottelemassa valtionneuvoston uutta terveydenhuoltolakia, joka sitten pakottaa kunnat yhteistyöhön omalla ukaasillaan.
Helppoa Soten kuntayhtymän rakentaminen ei tule olemaan. Meidän on rakennettava yhdenmukainen järjestelmä neljän kunnan osalta. Peruspalvelut, atk-järjestelmä, tukipalvelut yms. Paljon tulee olemaan työtä, mutta ei se taida odottamisella parantua. Perussopimus pitää olla päätettynä kaikkien neljän kunnan valtuustoissa ja vasta sen jälkeen voi operatiiviset toiminnot aktivoitua rakentamaan todellisia palvelujen perustuksia.
Useissa yhteyksissä on mietitty, että uusi rakennelma ei tule halvemmaksi, kuin nykyinen. Näinhän tämä on ainakin aluksi. Eli meille tulee olemaan ainakin 5 vuoden ajan henkilöstön työsuhdeturva voimassa ja tämä tarkoittaa myös keski, sekä ylempää johtoa. Mutta tärkeää olisi samalla tutkailla näitä päällekkäisyyksiä ja pohtia voidaanko hallintoa näiltä osin keventää.
Perushenkilöstöä aina tarvitaan ja sitä pitää varmaan jatkossa rekrytoida lisää eläköitymisen johdosta. Palvelujen tarjonnan yhdenmukaistuminen on puolestaan auttamassa kuntalaisia, jolloin he voivat saada terveydenhuolto, sekä sosiaalipuolen palveluita näiden neljän kunnan alueelta. Se että miten näitä palveluita tulevaisuudessa sitten tuotetaan on mietittävä tarkkaan. Yksityistäminen ei ole aina se paras mahdollinen tapa pitkässä juoksussa. Lähipalveluiden turvaaminen ja esimerkiksi Kiuruveden terveyskeskuksen pitäminen lähipalveluiden tuottajana pitää olla yhtenä tavoitteena muiden joukossa.
keskiviikko 11. helmikuuta 2009
Hieman jo perussopimuksesta
Perussopimuksen hyväksyminen alkaa lähentyä. 23.2 maanantain valtuustossa pitäisi käsitellä lopullisesti Paras-hankkeen seuraava päätöstä ja se on perussopimuksen hyväksyminen. Olen tutkaillut perussopimuksen tekstisisältöä ja keskustellut eri toimijoiden kanssa, siitä onko tämä sopimus hyväksyttävissä.
Lopputulema on, että perussopimus on hyväksyttävissä ja siinä on otettu huomioon päätöksenteon rakenteet, joka on ollut se kynnyskysymys poliittisille päättäjille. Tarkoitan tällä sitä, että päätöksenteossa on kuunneltava kaikkien kuntien osapuolia ja kukaan ei yksin voi viedä tulevaa kuntayhtymää minne haluaa. Mukaan on saatu, jopa äänileikkurikin.
Mietin myös sitä, että useat haluaisivat seurata "kapinallisia" kuntia, jotka käyvät mielellään kuultavina valtionneuvostossa. On ajateltu, että ei ole olemassa rangaistussanktioita, joilla nämä kapinakunnat saataisin ruotuun. Varmaan näin onkin, ettei tässä vaiheessa tällaista lakia ole, jolla voitaisiin nämä kunnat tuomita. Mielestäni tilanne tulee vain heikkenemään eikä paranemaan, joten perussopimus on hyväksyttävä, jolloin päästään jatkamaan perusturvarakenteiden yhteen sulauttamista. Tärkeintä on tietenkin se tulevaisuus, jolla palvelut voidaan turvata ja rahoittaa.
Meidän on seurattava myös muun perusterveydenhuollon rakenteiden muovautumista ja varottava sitä tilannetta, jolloin koko sosiaali-ja perusterveydenhuolto olisi yksityistetty. Pääomasijoittajien tuleva ja jo nykyinenkin kultakaivos on yksityiset hoivakodit, perusterveydenhoito yms. Tiedämme miten käy jos kasvottomille pääomille annetaan valta...Tässä asiassa on tärkeää pitää kovaa ääntä poliittisiin päättäjiin. Rakenteita täytyy myös tutkailla julkisella sektorilla. Tärkeää on rakentaa meidän omat työyhteisöt kuntoon, jolloin olemme varteenotettavia toimijoita, myös tulevaisuudessa. Tästä otin hieman kantaa kuntatyössä jaksaminen tekstissäni.
Lopputulema on, että perussopimus on hyväksyttävissä ja siinä on otettu huomioon päätöksenteon rakenteet, joka on ollut se kynnyskysymys poliittisille päättäjille. Tarkoitan tällä sitä, että päätöksenteossa on kuunneltava kaikkien kuntien osapuolia ja kukaan ei yksin voi viedä tulevaa kuntayhtymää minne haluaa. Mukaan on saatu, jopa äänileikkurikin.
Mietin myös sitä, että useat haluaisivat seurata "kapinallisia" kuntia, jotka käyvät mielellään kuultavina valtionneuvostossa. On ajateltu, että ei ole olemassa rangaistussanktioita, joilla nämä kapinakunnat saataisin ruotuun. Varmaan näin onkin, ettei tässä vaiheessa tällaista lakia ole, jolla voitaisiin nämä kunnat tuomita. Mielestäni tilanne tulee vain heikkenemään eikä paranemaan, joten perussopimus on hyväksyttävä, jolloin päästään jatkamaan perusturvarakenteiden yhteen sulauttamista. Tärkeintä on tietenkin se tulevaisuus, jolla palvelut voidaan turvata ja rahoittaa.
Meidän on seurattava myös muun perusterveydenhuollon rakenteiden muovautumista ja varottava sitä tilannetta, jolloin koko sosiaali-ja perusterveydenhuolto olisi yksityistetty. Pääomasijoittajien tuleva ja jo nykyinenkin kultakaivos on yksityiset hoivakodit, perusterveydenhoito yms. Tiedämme miten käy jos kasvottomille pääomille annetaan valta...Tässä asiassa on tärkeää pitää kovaa ääntä poliittisiin päättäjiin. Rakenteita täytyy myös tutkailla julkisella sektorilla. Tärkeää on rakentaa meidän omat työyhteisöt kuntoon, jolloin olemme varteenotettavia toimijoita, myös tulevaisuudessa. Tästä otin hieman kantaa kuntatyössä jaksaminen tekstissäni.
tiistai 10. helmikuuta 2009
Kiimerikka
Niall Ferguson, tietokirjailija ja taloushistorioitsija on aivan oikein rakentanut symbioosianalyysinsa Kiinan ja USA:n taloudellisesta yhteydestä. Hän on lanseerannut tälle myös uuden käsitteen Chimerica eli suomeksi Kiimerikka.
Taloussanomat 31.10.08 on lainannut Fergusonia: "Tämä on kuin täydellinen avioliitto, jossa yksi tienaa ja toinen tuhlaa. Yhdysvallat on jo vuosia kuluttanut Kiinan säästöjä, eikä tämä suhde katkea tähän kriisiin. Kiinalla on tuskin pitkään aikaan pienintäkään halua heittää Yhdysvaltain taloutta ja dollaria yli laidan, sillä Kiinalla on oman etunsa vuoksi hyvä syy suojella omia jo ennestään valtaisia dollari-positioita ja lisäksi Kiinan talous tarvitsee Yhdysvaltojen vientimarkkinoita"
Kiinalaiset ovat siis suurimpia yhdysvaltojen lainarahoittajia. Kiinalaisten sijoitus yhdysvaltoihin oli viime vuoden lopulla huikeat 1 700 miljardia dollaria eli liki 40 % bruttokansantuotteesta. Kiinalla on myös paljon vientituotteita, jotka tuotetaan halvalla työvoimalla ja heidän suurin vientimaansa on juuri yhdysvallat.
Niinpä näyttää siltä, että on kiinalaisten etu pitää jenkkilä jotenkin pinnalla? Tällaista on elämä nykypäivän globalisaatiossa, siinä voi muodostua erilaisia kytköksiä, kuten tämä Kiinan ja USA:n "täydellinen avioliitto". Itse puhuisin lähinnä katolilaisesta pakkoavioliitosta, jossa on pakko olla ettei koko systeemi romahda.
Mutta on myös nähtävissä vaaran merkkejä, jolloin Kiinalaiset eivät enää rahottaisikaan yhdysvaltoja: " Kiina on toistaiseksi velkojana rahoittanut USAn suurta velkaantumista. Myös Kiina kokee nyt kriisin vaikutukset, joten tämä asetelma muuttunee nopeasti. Seurauksena lienee poliittisten jännitteiden kasvua USAn ja Kiinan välillä. Kiinan huoli keskiluokan ja työläisten tyytymättömyyden kasvusta lisää jännitteitä etenkin, jos Kiinan johto reagoisi kovalla kädellä kansalaisiaan vastaan. Kiinan luototuksen vaikeutumisen seurauksena USAssa ehkä joudutaan turvautumaan setelirahoitukseen, mikä lisää taloudessa inflaatiopaineita. "(lainattu UM kauppapoliittisesta julkaisusta 6.2.2009
Lähitulevaisuus näyttää mihin suuntaan kelkka alkaa kääntymään.Uskoisin, että osa rahoituksesta tulee jenkeille ulkoa ja osa painetaan setelirahana. Tätä kirjottaessa jenkkilän kongressi painii 800 miljardin dollarin elvytyspaketin kanssa. Uskoisin sen hyväksymiseen. Aino surullisuus on siinä, että pörssipelurit ovat pelanneet rahat ja veronmaksajat sen sitten lopulta maksavat tavalla tai toisella.
Tämä suuri huijaustalous perustui virtuaalirahoitukseen ja odotusarvo siitä, että rikkaus valuisi myös pahnan pohjimmaisille on osoittautunut vääräksi. Tarvitsemme siis perusrakenteiden muutosta kapitalismin suitsimiseksi järkeviin mittasuhteisiin.
Taloussanomat 31.10.08 on lainannut Fergusonia: "Tämä on kuin täydellinen avioliitto, jossa yksi tienaa ja toinen tuhlaa. Yhdysvallat on jo vuosia kuluttanut Kiinan säästöjä, eikä tämä suhde katkea tähän kriisiin. Kiinalla on tuskin pitkään aikaan pienintäkään halua heittää Yhdysvaltain taloutta ja dollaria yli laidan, sillä Kiinalla on oman etunsa vuoksi hyvä syy suojella omia jo ennestään valtaisia dollari-positioita ja lisäksi Kiinan talous tarvitsee Yhdysvaltojen vientimarkkinoita"
Kiinalaiset ovat siis suurimpia yhdysvaltojen lainarahoittajia. Kiinalaisten sijoitus yhdysvaltoihin oli viime vuoden lopulla huikeat 1 700 miljardia dollaria eli liki 40 % bruttokansantuotteesta. Kiinalla on myös paljon vientituotteita, jotka tuotetaan halvalla työvoimalla ja heidän suurin vientimaansa on juuri yhdysvallat.
Niinpä näyttää siltä, että on kiinalaisten etu pitää jenkkilä jotenkin pinnalla? Tällaista on elämä nykypäivän globalisaatiossa, siinä voi muodostua erilaisia kytköksiä, kuten tämä Kiinan ja USA:n "täydellinen avioliitto". Itse puhuisin lähinnä katolilaisesta pakkoavioliitosta, jossa on pakko olla ettei koko systeemi romahda.
Mutta on myös nähtävissä vaaran merkkejä, jolloin Kiinalaiset eivät enää rahottaisikaan yhdysvaltoja: " Kiina on toistaiseksi velkojana rahoittanut USAn suurta velkaantumista. Myös Kiina kokee nyt kriisin vaikutukset, joten tämä asetelma muuttunee nopeasti. Seurauksena lienee poliittisten jännitteiden kasvua USAn ja Kiinan välillä. Kiinan huoli keskiluokan ja työläisten tyytymättömyyden kasvusta lisää jännitteitä etenkin, jos Kiinan johto reagoisi kovalla kädellä kansalaisiaan vastaan. Kiinan luototuksen vaikeutumisen seurauksena USAssa ehkä joudutaan turvautumaan setelirahoitukseen, mikä lisää taloudessa inflaatiopaineita. "(lainattu UM kauppapoliittisesta julkaisusta 6.2.2009
Lähitulevaisuus näyttää mihin suuntaan kelkka alkaa kääntymään.Uskoisin, että osa rahoituksesta tulee jenkeille ulkoa ja osa painetaan setelirahana. Tätä kirjottaessa jenkkilän kongressi painii 800 miljardin dollarin elvytyspaketin kanssa. Uskoisin sen hyväksymiseen. Aino surullisuus on siinä, että pörssipelurit ovat pelanneet rahat ja veronmaksajat sen sitten lopulta maksavat tavalla tai toisella.
Tämä suuri huijaustalous perustui virtuaalirahoitukseen ja odotusarvo siitä, että rikkaus valuisi myös pahnan pohjimmaisille on osoittautunut vääräksi. Tarvitsemme siis perusrakenteiden muutosta kapitalismin suitsimiseksi järkeviin mittasuhteisiin.
Ajatuksieni virtaa....
Nonniinsa tässä sitä ollaan. Iski flunssavirus ja lämmöt päällensä. Mutta särkylääkkeiden ottamisen välissä näyttäisi aivojen synapsit virittyvän johonkin toimintaan. Olen seuraillut erilaisia keskusteluja ja asiantuntija lausuntoja talouden liikkeistä. Mutta joskus olisi hyvä pysähtyä ja miettiä voitaisiinko pohdiskella onko meidän talouden rakenteet luonnonlain mukaan rakennettuja, johon ei voitaisi tehdä radikaaleja muutoksia. Mielestäni kannattaisi avartaa katselukulmaa ja seurata muitakin näkemyksiä. Kuten Attac blogissaan toisenlainen maailma on mahdollinen
Mielenkiintoisia pohdiskeluja rakenteiden radikaaliin muutoksiin on miettinyt myös Lars Osterman blogissaanTalousdemokratia.
Laajoja asioiden käsittelyä voi tutkailla myös maailmantalous.netissä
Avarretaan näkemyksiä ja mietitään mikä näissä rakenteissa on vialla ja voisimmeko uudistaa talouden rakenteita. Emme saisi tuijottaa siihen kenen tai keiden näkemyksiä tutkailemme, vaan ottakaamme sieltä se tärkein eli sanoma mikä näihin pohdintoihin liittyy. Vaikuttaminen kaikilla tasoilla on tärkeää, jolloin havahdutetaan päättäjiä muutoksiin.
Mielenkiintoisia pohdiskeluja rakenteiden radikaaliin muutoksiin on miettinyt myös Lars Osterman blogissaanTalousdemokratia.
Laajoja asioiden käsittelyä voi tutkailla myös maailmantalous.netissä
Avarretaan näkemyksiä ja mietitään mikä näissä rakenteissa on vialla ja voisimmeko uudistaa talouden rakenteita. Emme saisi tuijottaa siihen kenen tai keiden näkemyksiä tutkailemme, vaan ottakaamme sieltä se tärkein eli sanoma mikä näihin pohdintoihin liittyy. Vaikuttaminen kaikilla tasoilla on tärkeää, jolloin havahdutetaan päättäjiä muutoksiin.
sunnuntai 1. helmikuuta 2009
Kuntatyössä jaksaminen
Mielestäni kuntaorganisaatiossa on paljon petrattavaa työssä jaksamisessa ja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Osassa kunnissa tunnutaan elävän vielä tsaarinaikaisessa johtamiskulttuurissa. Sitten ihmetellään kuntatyön tehokkuuden ja tuloksellisuuden puutteita.
Työhyvinvoinnin kehittämiseen pitää saada mukaan työntekijän itsensä lisäksi esimiehet ja työterveyshuolto. Tämä tarkoittaa kuntastrategian uudelleen kartoittamista, jossa annetaan riittävät mahdollisuudet työhyvinvoinnin kehittämiselle. Ruohonjuuritasolla lähiesimiehellä on tärkeä tehtävä rakentaa tasa-arvoinen ja luottamuksellinen suhde johdettaviin. Esimiehelle tärkeä työhyvinvoinnin edistämisen väline on aktiivinen aikainen puuttuminen ja välittäminen, sekä hyvä työnsuunnittelu. Työntekijä puolella on puolestaan tarpeen tutkailla ns. alaistaitojen merkitystä työhyvinvoinnin paranemiseen.
Työssä jaksaminen ja hyvinvointi täytyy saada paranemaan, jotta meillä on tulevaisuudessakin julkisen sektorin palveluntuottajia ja tähän talkoisiin tarvitaan kaikkia tekijöitä kuntajohtajasta ruohonjuuritason työntekijöihin saakka. Mutta jos tahtotila muutokseen puuttuu ei työhyvinvoinnin tila pääse paranemaan. Pelkään tämän tahtotilan puuttumisen johtavan kuntatyön rapautumiseen ja sitä kautta saadaan tekosyy hehkuttaa yksityistämisen autuutta...
Työhyvinvoinnin kehittämiseen pitää saada mukaan työntekijän itsensä lisäksi esimiehet ja työterveyshuolto. Tämä tarkoittaa kuntastrategian uudelleen kartoittamista, jossa annetaan riittävät mahdollisuudet työhyvinvoinnin kehittämiselle. Ruohonjuuritasolla lähiesimiehellä on tärkeä tehtävä rakentaa tasa-arvoinen ja luottamuksellinen suhde johdettaviin. Esimiehelle tärkeä työhyvinvoinnin edistämisen väline on aktiivinen aikainen puuttuminen ja välittäminen, sekä hyvä työnsuunnittelu. Työntekijä puolella on puolestaan tarpeen tutkailla ns. alaistaitojen merkitystä työhyvinvoinnin paranemiseen.
Työssä jaksaminen ja hyvinvointi täytyy saada paranemaan, jotta meillä on tulevaisuudessakin julkisen sektorin palveluntuottajia ja tähän talkoisiin tarvitaan kaikkia tekijöitä kuntajohtajasta ruohonjuuritason työntekijöihin saakka. Mutta jos tahtotila muutokseen puuttuu ei työhyvinvoinnin tila pääse paranemaan. Pelkään tämän tahtotilan puuttumisen johtavan kuntatyön rapautumiseen ja sitä kautta saadaan tekosyy hehkuttaa yksityistämisen autuutta...
Sunnuntai-illan ajatuksia
Ruplan arvon romahdus vaikeuttaa ja jopa voi pysäyttää viennin Venäjälle, Tulikivi irtisanoo 120, Japanissa teknologia teollisuus irtisanoi perjantaina
27 000 ihmistä jne...
Masentavien talousuutisten suunnalla ei näy kovin piristäviä tulevaisuudenkuvia, joten tähän saumaan oli mukava käydä seuraamassa Kiuruveden kirjasto ja kulttuuritalon vihkimistilaisuutta. Hienosti järjestetty tilaisuus ja puheet ylistivät kulttuurin merkitystä paikallisesti ja seutukunnallisesti. Haasteellista oli saada vanha ammattikoulu muuntautumaan uudeksi kirjastoksi, auditorioksi ja muuntuvan taiteen tyyssijaksi. Mutta tässä ollaan onnistuttu, joten kiitos suunnittelijoille ja rakentajille.
Nyt on todella tärkeää saada yhteistyö kehittymään alueellisesti, jolloin saadaan kulttuuritoimijat puhaltamaan yhteen hiileen. Onkin syytä saada useita konsertteja, teatteri- ja elokuvia esityksiä, jotta saadaan edes osa ylläpitokuluista peitotuksi lipputuloilla. Myös vuokra yms. on osa tulonmuodostusta. Tässä vaiheessa on turha enää kritisoida tämän talon rakentamista ja sen mahdollisesti suhteetonta massiivisuutta ajatellen paikkakunnan väkilukua. Joten toivotaan parasta ja väkirikasta toimintaa uudelle kirjasto ja kulttuuritalollemme!
Tulevana maanantaina käsitellään valtuustossa muutamia uusiksi menneitä lautakunta ja yhtymien luottamushenkilöpaikkoja. Illan mittaan käymme läpi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen taustoja ja samalla puidaan läpi perussopimuksen sisältöä. Itse olen tutustunut PARAS-hankkeeseen jo kohta vuoden ajan ammattijärjestö toiminnan kautta. Pohjatyötä hankkeen eteen on tehty jokaisessa neljässä kunnassa ja olen sitä mieltä, että perussopimus tulisi hyväksyä. Palataan aihioon jahka huominen on pulkassa.
27 000 ihmistä jne...
Masentavien talousuutisten suunnalla ei näy kovin piristäviä tulevaisuudenkuvia, joten tähän saumaan oli mukava käydä seuraamassa Kiuruveden kirjasto ja kulttuuritalon vihkimistilaisuutta. Hienosti järjestetty tilaisuus ja puheet ylistivät kulttuurin merkitystä paikallisesti ja seutukunnallisesti. Haasteellista oli saada vanha ammattikoulu muuntautumaan uudeksi kirjastoksi, auditorioksi ja muuntuvan taiteen tyyssijaksi. Mutta tässä ollaan onnistuttu, joten kiitos suunnittelijoille ja rakentajille.
Nyt on todella tärkeää saada yhteistyö kehittymään alueellisesti, jolloin saadaan kulttuuritoimijat puhaltamaan yhteen hiileen. Onkin syytä saada useita konsertteja, teatteri- ja elokuvia esityksiä, jotta saadaan edes osa ylläpitokuluista peitotuksi lipputuloilla. Myös vuokra yms. on osa tulonmuodostusta. Tässä vaiheessa on turha enää kritisoida tämän talon rakentamista ja sen mahdollisesti suhteetonta massiivisuutta ajatellen paikkakunnan väkilukua. Joten toivotaan parasta ja väkirikasta toimintaa uudelle kirjasto ja kulttuuritalollemme!
Tulevana maanantaina käsitellään valtuustossa muutamia uusiksi menneitä lautakunta ja yhtymien luottamushenkilöpaikkoja. Illan mittaan käymme läpi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen taustoja ja samalla puidaan läpi perussopimuksen sisältöä. Itse olen tutustunut PARAS-hankkeeseen jo kohta vuoden ajan ammattijärjestö toiminnan kautta. Pohjatyötä hankkeen eteen on tehty jokaisessa neljässä kunnassa ja olen sitä mieltä, että perussopimus tulisi hyväksyä. Palataan aihioon jahka huominen on pulkassa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)